mandag 25. juni 2012

NYTT FRA MENDI KLINIKK, juni 2012



Følgende har skjedd siden sist:

Den 17. Mars 2012, hadde vi et medlemsmøte i Oslo. Rapporten fra Mendi klinikken ble presentert og vi diskuterte saker som gjelder prosjektets utvikling. I forhold til rapporten og kilder vi har kontaktet, blir klinikken stadig bedre til å tjene befolkningen i distriktet. De har skaffet seg nødvendig medikamenter, og de behandler innlagte- og dagpasienter mer effektivt. I forhold til tidligere rapporter er antall fødsler ved klinikken også økende.

Prosjektets finansieringsområde 

Som tabellen viser, mangler det fremdeles ca 31 % for å kunne gjennomføre prosjektets målsetning. Vi håper på at våre venner skal fortsette med støtten. Slik kan vi få Mendi klinikken på egen bein i fremtiden.

Følgende er antall pasienter som fikk behandling ved Mendi klinikken i løpet av 2011
 
























Denne tabell viser antall pasienter som fikk full subsidiert, og delvis subsidiert behandling ved klinikken i løpet av 2011.  


 
Utfordringer framover:

Med tanke på effektivisering av oppsatte mål, ser vi at prosjektet har bidratt positivt så langt. Klinikken, som var nesten tom for medisiner og pasienter før prosjekt startet, har kommet seg opp med stigende antall pasienter i behandling. I følge våre kontakter og øyevitner som har vært på privat besøk i Mendi, er folk flest godt fornøyde med prosjektets innsats og klinikkens tjenester.

Rapporten viser at utfordringen framover handler om hvordan vi kan tilpasse det økende prisnivået som rammer de fleste i landet. Klinikken sliter med å skaffe seg nok medisiner på grunn av variert budsjett. For å kunne beholde den dyktige bemanningen, må det gis en gunstig lønn. Mens klinikken kjemper for å klare seg økonomisk, er antallet søknader for subsidiert behandling økende. Vi ser utfordringen som et aktuelt tema for drøfting framover. Som presisert i vår avtale med Mendi klinikk, vil nåværende prosjekt avsluttes i løpet av 2013. Derfor har vi planlagt et møte i august. Her skal vi vurdere om prosjektet kan starte nye satsingsområder. Vi ønsker at klinikken skal kunne fortsette med å hjelpe befolkningen i distriktet bedre og mer effektivt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar